söndag 20 maj 2012

Eksem och födoämnesallergi?

Har ett envist eksem som inte vill ge med sig. Har inte varit och kollat upp det hos läkare. Tycker inte att jag har tid och det finns ju alltid andra som har det värre och behöver läkartiderna bättre än jag. Går inte och "gnäller" mer än nödvändigt. Och med nödvändigt menar jag livsnödvändigt... Springer inte ner dörrarna på vårdcentralen kan man säga. 

Googlade lite på eksem och kom fram till att det nog är orsakat av födoämnesallergi. Ok... Vilken? Hur får man reda på sånt? Det är ju inte säkert att testerna visar något. Om de inte visar något så har jag ju gjort allt det där i onödan... Eller? Dilemma...
 ;) 
Visst kanske jag skulle kolla upp det där eksemet. Men vad får jag då? En salva... Å så vänta... Om det nu är födoämnesallergi så kommer den ju inte att hjälpa med salva om jag inte tar bort det som orsakar eksemet. Då tar det ju ännu längre tid... Såå otålig! Kan ju ta hur lång tid som helst!
 ;) 
Om jag skulle testa att ta bort något själv! :) Vet att man inte får göra så men det finns ju så många som äter en alldeles för ensidig och näringsfattig kost och dem är det ingen som ser. (Om de inte kommer till läkaren för olika sorters krämpor som de inte kopplar till kosten.)

Min mage är ju alltid krånglig. Ofta uppblåst (ser ut som om jag är gravid...), trög, stresskänslig osv... Det onda har jag liksom lärt mig leva med genom alla år så det har blivit naturligt för mig. Knäppt jag vet. Borde tagit tag i detta myycket tidigare! Jag vet! Jag har ätit mjölkfritt långe men just nu slarvar jag. 
Egentligen handlar det väl om att jag inte vill vara krånglig... Inte ta så stor plats... Låter mina barn ta stor plats! De är det viktigaste jag har! Men man kanske skulle lära sina barn att det är okej att synas och säga vad man vill. Att våga vara lite besvärlig. Usch så feg jag är. Egentligen. Hemskt... 

Nää... Nu får jag ta tag i detta och se till att vara hur krånglig jag vill!! 

Från och med NU så kommer jag vara jättekrånglig och undersöka om mitt eksem försvinner med hjälp av mjölk och glutenfri kost! Funderar på om en del andra symptom kommer försvinna när jag även utesluter gluten. Utvärdering kommer! 

Ha en härlig dag!

Anna

4 kommentarer:

  1. tja du vet ju vart du kan vända dig om du vill ha hjälp ;D
    Jag vet någon som kan hjälpa med sånt.. Tror du känner henne också

    SvaraRadera
  2. Vad glad jag blir att du ska testa glutenfritt! Smart val! Ja, du har kanske läst i min blogg om det. Kan jag bara varmt rekommendera! Du har ju dessutom flera symptom på att du inte tål gluten.... Länka gärna din utvärdering i min blogg, så jag inte missar den! :)

    SvaraRadera
  3. Förresten, jag har inte skrivit det i min blogg, men jag klarar mig på mindre sömn nu. Mår prima efter 7 timmar, jämfört med 8-9 tidigare. Okej, sällan man har fått sova så mycket som 8-9 timmar, men jag är helt säker på att detta förändrats. Kanske för att min kropp inte har lika mycket att jobba med? Så kämpa på! Vem vet? Du får kanske tillbaka tiden du lägger på det glutenfria? ;)

    SvaraRadera