lördag 21 januari 2012

Rensa- en härlig känsla!


Jag har två böcker som jag läser om och om igen! Dessa två är heliga för mig! De ger mig massor av energi!

Den första:Rensa i röran
Rensa i röran







Denna har jag haft i måånga år. Den ger kraft och  energi att rensa ut allt gammalt som bara ligger och tar plats och snor en massa energi. Allt sånt som "kan komma till användning"... Sånt som jag egentligen vet att jag aldrig kommer att behöva som bara ligger och tar plats. När jag känner att det liksom står still i livet så brukar jag plocka fram denna boken och läsa lite. Då får jag en sån lust att rensa och rena hemmet! Underbar känsla!

Den andra boken som jag har och läser i mycket just nu är denna:

Lev enklare: Idéer för en hållbar livsstil 





Lev enklare: Idéer för en hållbar livsstil





Den bygger lite på sätt och vis på samma sak. Att allt onödigt man samlar på sig tar onödigt mycket energi från det man egentligen vill. Vad vill jag egentligen och hur kan mina tankar stå i vägen för att komma dit jag vill?

Båda böckerna är på sätt och vis bra böcker som får mig att fundera och tänka till lite extra. Vad kan jag göra just nu för att må lite bättre och komma vidare i livet. Bli lite visare. Tänka och känna. Vad behöver jag just nu och vad har gjort att jag fastnat just här?... När man får arbeta lite med sig själv och sina tankar så kan man komma till insikt själv, vad gör jag för att komma vidare?  Vad behöver jag tillföra eller vad behöver jag ta bort?

Varje gång som jag tex har klarat en tenta i skolan så mååste jag röja ur en garderob eller ett skåp! Det är precis om det är ett avslutat kapitel och då måste jag avsluta och skala av.

Jag är inte en person som inte sparar ngt utan jag har mycket i garderoberna och källaren och vinden. Barnen ärver mycket av äldre kusiner som jag sparar på. Men jag försöker spara på det som är ngt att ha och rensar ut sånt som jag inte tycker är ngt att spara på. Skänker det som inte passar till dem som behöver det bättre än oss. Men varje gång jag rensat ut så får jag såå mycket energi! Det är en härlig känsla!!

Ha en härlig helg!

Anna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar